Stressivalmentaja

Luentotiivistelmä Henry

Luentotiivistelmä Henry

Vähemmällä stressillä lisää onnistumisia työhön!

Stressi on monisäikeinen ilmiö ja se näyttäytyy hyvin monilla eri tavoilla eri ihmisillä. Kykymme sietää stressiä on hyvin erilainen mm. geneettisestä perimästämme ja elämämme eri osa-alueiden tasapainosta riippuen. Pitkittynyt stressi aiheuttaa jopa 95 % kaikista sairauksista ennen kaikkea lamauttamalla immuunipuolustuksemme toiminnan.

 

Uskomusten voima

Hyvä uutinen on, että voit itse vaikuttaa merkittävästi stressitasoosi. Suurin syy stressiin ei löydy työpaikalta, lamasta, kiireestä, negatiivisista uutisista tai huonosta johtamisesta työpaikalla, vaan tavastamme suhtautua asioihinAlitajuiset uskomuksemme itsestämme ja olosuhteistamme vaikuttavat meissä vahvasti ja saavat meidät stressitilaan. “En ole riittävän hyvä; En pysty siihen; Ei se onnistu kuitenkaan,” ovat esimerkkejä pelon värittämistä uskomuksistamme. Jätämme ehkä asioita tekemättä epäonnistumisen pelossa ja täydellisyyden tavoittelussa. Oivaltamalla, mitkä uskomukset sinua ohjaavat, olet jo pitkällä stressin selättämisessä. Uskomukset - ne suurimmat stressinaiheuttajasi - ovat tallentuneet alitajuiseen tiedostamattomaan mieleemme, joka prosessoi tietoa 11,2 miljoonaa bittiä sekunnissaTietoinen mielemme taas yltää ainoastaan 40 bitin sekuntivauhtiin. Siksi on hyvä, että meillä on jokin työkalu, jolla voimme alitajuiseen mieleemme vaikuttaa.

 

Mistä uskomuksemme ja toimintamallimme tulevat?

Uskomuksesi voivat olla peräisin jopa edelliseltä sukupolvelta. Isovanhempiemme sotamuistot esimerkiksi elävät meissä edelleen ja saavat meidät esimerkiksi pelkämään, että jotain pahaa voi tapahtua millä hetkellä hyvänsä tai suorittamaan työtämme hullun lailla. Suuri osa uskomuksistamme muodostetaanensimmäisen kuuden ikävuotemme aikana ja silloin pienten ohikiitävien hetkien seurauksena saatamme alkaa uskoa, ettemme ole tärkeitä, arvokkaita tai merkityksellisiä ja koemme jatkuvaa riittämättömyyttä aikuisiälläkin. Lisäksi stressiimme ja uskomuksiimme vaikuttavat myös äitimme raskausaikana kokema stressi.

 

Ymmärtämällä omia pelkojamme ja rajoittavia uskomuksiamme helpotamme kokemaamme stressiä. Ymmärryksen kautta syntyy hyväksyntä ja sieltä kumpuaa myötätunto ennen kaikkea itsemme kohtaan. Myötätunto laskee stressiä. Suhtautumalla myötätuntoisesti itseemme, vaikutamme myös ihmisiin lähellämme.

 

Mitä, jos ajattelisit stressin hoitamisesta samoin kuin hampaiden harjaamisesta? Hampaiden harjaus kerran viikossa ei riitä. Samoin on fyysisen ja psyykkisen kuormituksen kanssa etenkin jos unenaikainen toipuminen ei ole riittävää. Löydä itsellesi sopivia keinoja stressin laskemiseen! Opettele kohtelemaan itseäsi kuin parasta ystävääsi. Huolehdi lisäksi riittävästä levosta, liikunnasta ja hyvästä ravinnosta ja vedenjuonnista

Työkalut

Työkalu #1​ Palleahengitys

 

Hengitä syvään! Tässä 30 sekunnin video stressiä laskevasta palleahengityksestä, jonka opettelimme.

​Toista useita kertoja päivässäja ankkuroi johonkin toistuvaan toimintaan,esim. bussia odottaessasi,liikennevaloissa, ennen palaveria jne.

 

​Työkalu #2 Kolmen minuutin työkalu

 

Kolmen minuutin työkalu, kuva liitteenä.

 
1. Ajattele sinua stressaavaa asiaa ja tunnista siihen liittyviä tunteita. Ajattele mielessäsi, että hoidat nyt näitä tunteita.

2. Käännä ajatuksesi kolmen minuutin ajaksi sinulle mukaviin asioihin ja ihmisiin ja paina kämmenet sydänta vasten, pidä 1-3 min. Sen jälkeen paina kädet otsaa vasten, pidä 1-3 min ja lopuksi paina kädet päälaelle ja pidä 1-3 min. Kuva harjoituksesta vieressä/alla.

 

Kuva: Camilla Tuominen

 ​Työkalu #3 Paranemisen avain, 6 min työkalu.

 

​Parhaiten autat itseäsi kohtaamalla uskomukset ja reagointimallisi, jotka aiheuttavat sinulle stressiä - esimerkiksi riittämättömyyden tunteet, täydellisyyden tavoittelun ja huonommuuden tunteet. Korvaa nämä negatiiviset uskomukset sellaisilla, jotka palvelevat sinua paremmin. Tiedosta, että nuo olivat uskomuksia, jotka rajoittivat sinua ennen, mutta ne ovat vain uskomuksia, eivät välttämättä totta. Ota käyttöön koko potentiaalisi! Ja muista, että stressi tarttuu. Voimalla itse paremmin vaikutat myös läheisiisi.

Lisätietoa ja harjoituksia mm. tekemämme kuuden minuutin harjoituksen löydät täältä: www.stressikupla.fi/audiot. ​

Tee siis kuuden minuutin harjoitusta ainakin kerran päivässä, mieluusti jopa kolmesti. Voit korvata harjoituksen myös vain kuuntelemalla yllä olevaa harjoitusta.

Jos tämä harjoitus ei tunnu omalle, löydä jokin toinen, jota käytät päivittäin.

Jos haluat tarkempia ohjeita harjoittelun aloittamiseen, katso aloitusohjeet täältä.

 

 

Kuva: CamillaTuominen

Avaimet onnellisuuteen ja menestykseen

Viimeisimpien psykologian, neurotieteen ja organisaatiokäyttäytymistutkimuksen tutkimustulosten mukaan avaimet onnellisuuteen  ja henkisen ja fyysisen hyvinvointisi parantamiseen elämässä ovat:

1. Elä hetkessä! Älä suunnittele jo seuraavaa.

2. Ammenna lannistumattomuudestasi! Auta hermostoasi palautumaan ja vähennä stressiä.

3. Pidä yllä energiaasi! Pysy tyynenä ja rauhallisena.

4. Älä tee mitään! Järjestä aikaa laiskottelulle ja hauskanpidolle. Tauko on oikeasti TAUKO!

5. Ole hyvä itsellesi! Osoita myötätuntoa itsellesi. Kohtele itseäsi lempeästi

6. Osoita myötätuntoa muille! Tue toista! Tsemppaa ja kiitä. 

(lähde: Emma Seppälä: Elä onnellisemmin!)

 

Musiikki 528 hz

Kuuntelimme harjoituksen aikana 528 hz taajuista musiikkia. Se auttaa tutkitusti laskemaan stressiä.  Vastaavia löydät Spotifystä sekä Youtubesta tuhansia hakusanalla "528 hz"