Stressivalmentaja

Miten arkesi voisi olla parempaa?

Miten arkesi voisi olla parempaa?

Vuodenvaihde lomineen alkaa olla jo historiaa ja on tutkittu, että loman positiiviset vaikutukset kestävät vain muutaman viikon. Osa meistä on varmaan jo siirtänyt ajatuksensa seuraavaan lomaan, joka on ehkä keväällä tai vasta kesällä. On mukavaa, kun on jotain kivaa, mitä odottaa ja fiilistellä.

Mitä, jos loma ei olisikaan se elämäsi kohokohta? Mitä jos loma olisikin vain mukava bonus hyvän arjen päälle toisinaan. Entäpä, jos loma tupsahtaisikin eteesi vähän kuin odottamatta eikä niin, että läähätät ja kirität viimeisillä voimillasi juuri siihen hetkeen, kun loma starttaa ja lopulta erityisesti kesälomalla ensimmäinen kokonainen viikkokin saattaa mennä vain työkuormasta toipuessa.

Pienillä muutoksilla iso vaikutus

Tuntuuko ajatus mahdottomalle? Mitä sinun arjessasi pitäisi tapahtua, jotta arki voisi olla parempaa ja vähemmän kuormittavaa? Usein ajattelemme, että monen ulkoisen tekijän pitäisi ensin muuttua ja vasta sitten oma olotila ja stressi helpottaisivat. Tosiasiassa muuttamalla omaa sisäistä olotilaamme ja asennettamme voimme vaikuttaa myös ulkoisiin asioihin. Kun panostamme omaan hyvinvointiimme arjessa ja alamme voida vaikka energisemmin ja olla iloisempia ja kiitollisempia, eivät olosuhteet enää tunnukaan niin hankalille. Paremmin voidessamme ja stressikuorman helpottaessa olemme luovempia esimerkiksi keksimään keinoja tuunata omaa työtämme mukavammaksi aivan eri tavalla kuin stressipäissään touhottaessamme.

Aamulehti uutisoi tällä viikolla, että keihäänheittäjä Tero Pitkämäki on 35-vuotiaana tehnyt aivan pienen muutoksen heittoonsa ja odottaa tuon muutoksen tuovan jopa 2-3 metriä lisämittaa keihäskaariin. Tuo muutos on keskisormiotteen muuttaminen etusormiotteeksi. Kuulostaa keihäänheittoon sen enempää perehtyneelle varsin pieneltä muutokselta, mutta lopputulos tuntuu merkittävälle. Millä pienellä muutoksella sinä voisit saada omaan arkeesi lisäbuustia? Liikaa ei kannata haukata kerralla. Arki voi olla onnellisempaa ja parempaa pienin muutosaskelin.

Pieniä viikonloppuja arjen keskelle

Kuusivuotias poikani sanoi eräänä arkisena päivänä, että “Äiti, voitaisiinko ottaa pieniä viikonloppuja silloinkin kun ei ole viikonloppu?” Mielestäni aivan mahtava idea! Tämän seurauksena olemme sytytelleet kynttilöitä arkisilla päivällisillä, istuneet välillä iltaisin takan ääressä vain läsnäolosta nauttien tai paistaneet lettuja iltapalaksi. Mitä sinulle tarkoittaa pieni viikonloppu arjen keskellä? Voisiko se olla kunnon lounastauko työssä vaikkapa hyvässä ravintolassa ystävän kanssa? Entäpä voisitko herätä vähän aiemmin ja kävellä tai pyöräiilä töihin tai kurvata uimahallin tai kuntosalin kautta? Mille maistuisivat 9 h yöunet keskellä viikkoa?

Tarkastele omaa arkeasi. Kysy itseltäsi, mitä tunteita haluat kokea enemmän, jotta arkesi olisi parempaa. Valitse siihen vaikka kolme tärkeintä muutosta, jotka toisivat arkeesi lisää sujuvuutta, iloa, rentoutta tai mitä ikinä siihen toivotkaan. Kirjaa tavoitteesi ja tunteesi ylös. Ota tavoitteistasi tärkein ja ala etsiä päivittäin aktiivisesti keinoja tehdä enemmän asioita, jotka saavat aikaan toivottuja tunteita. Lupaan, että arki alkaa maistua paremmalle.

 

Blogiteksti on julkaistu alun perin Work Goes Happy -sivustolla. Vuoden paras työhyvinvointitapahtuma Work Goes Happy on 15.3. Helsingissä. Tervetuloa mukaan!