Myyttejä stressistä ja onnellisuudesta – Pitäisikö tavoitella stressitöntä elämää?

Myyttejä stressistä ja onnellisuudesta – Pitäisikö tavoitella stressitöntä elämää?

 

Stressi on meille tarpeellinen ja suorastaan elintärkeä reaktio. Stessireaktio on tahdosta riippumaton ja sen voi laukaista niin oikea todellinen vaara kuin myös pelkkä ajatus.

 

Täydelliseen stressittömyyteen pyrkiminen on epärealistista. Olennaista on löytää sinulle luonteenomainen tasapaino. On tärkeää, että virittyneisyyden jälkeen tasaannutaan. Eläimillä tämä on luontaista – saalistajaa paennut eläin rauhoittuu pian vaaran väistyttyä. Meillä ihmisillä virittyneisyys jää usein päälle ja pitkittyessään muodostuu meille haitalliseksi.

 

Stressistä palautumisessa ei kannata pidätellä hengitystä kesälomaan asti eikä edes viikonlopppuun. Olennaista on palautua kuormituksesta vuorokausitasolla. Jokainen aamu on uusi mahdollisuus. Jokaisen päivän aikana jopa klo 9-17 välissä voit priorisoida, että pienissä palasissa ja vuorokaudessa tulee vallita tasapaino.

Stressimittauksissa minun omat arkipäiväni ovat usein varsin vireitä ja siksi minun valintani on ollut panostaa hyviin ja riittävän pitkiin yöuniin. Koitan rauhoittaa myös päivääni tietoisesti. Luisun helposti suorittamiseen ja kiivaaseen tekemiseen ja tarvitsen muistutusta hellittämisestä, tauottamisesta ja syvään hengittämisestä. Siinä avuksi voivat olla vaikka kalenterihälytykset “Muista hengittää” tai Post-it laput “Muista pitää tauko”.

 

Olennaista on tulla tietoiseksi omasta itsestäsi ja omista toimintamalleistasi. Mikä minua kuormittaa tai toisaalta virittää positiivisesti? Mitkä arkirutiinit voisivat olla hieman paremmin palautumiseni kannalta? Esimerkiksi ammattikirjallisuuden lukeminen myöhään illalla voi virittää liikaa tai vaikkapa liian raskas liikunta myöhään illalla voi pilata yöunet. Pienillä muutoksilla voit päästä vuorokausitasolla hyvään tasapainoon!

 

Stressivalmentaja Miia Huitti – innostavat valmennukset yrityksille ja työyhteisöille.
Ota yhteyttä niin sovitaan teille herättelevä luento tai syventämä stressinhallintaworkshop!