Stressivalmentaja

Stressinhoidon ensiapupaketti

Stressinhoidon ensiapupaketti

Suurin stressinaiheuttajamme ovat omat uskomuksemme ja reagointitapamme. Tällä kuuden minuutin stressinhoitoharjoituksella lievitetään aina stressinaiheeseesi liittyvää, sinua vaivaavaa tunnetta, sydämen tason ongelmaa. Aloita näin.

1. Tulosta itsellesi tämä pikaohje tai katso ohje videollaTäältä löydät myös kuunneltavan version harjoituksesta.

2. Tunnista sinua eniten tällä hetkellä stressaava asia. Mikä asia vaivaa sinua nyt eniten? Minkä toivoisit olevan toisin?

3. Mitä tunteita tuo asia sinussa herättää? Mitä esim. eniten pelkäät aiheeseen liittyen? Voit arvioida asteikolla 0-10, kuinka vahva tuo tunne on.

4. Pystytkö tunnistamaan jonkun varhaisen muiston, jolloin olisit kokenut samantyyppisiä tunteita? Voit arvoida asteikolla 0-10, kuinka vahva tunne muistoon liittyy.

5. Lausu mielessäsi pyyntö, jossa ajattelet, että hoidat nyt tuota tunnistamaasi tunnetta ja stressinaihettasi. Pyyntö löytyy pikaohjeesta tai voit muokata siitä ihan omanlaisesi. Tällä kerrot kehollesi ja mielellesi, että tuo muisto ja tunne, jonka äsken palautit mieleesi, on nyt se, jota seuraavaksi hoidat.

6. Tee kuuden minuutin harjoitus ja ajattele harjoituksen aikana jotain, mikä saa sinussa aikaan mielihyvän tunteita, esimerkiksi asioita, joista olet tänään kiitollinen. Voit myös kuunnella sinulle mieluisaa musiikkia tai keskittyä hengitykseesi ja mielen tyhjentämiseen. Jos et voi käyttää käsiäsi, voit vain kuvitella kädet niille tarkoitettuhin asentoihin.

7. Toista harjoitusta kolme kertaa päivässä vähintään kuuden minuutin ajan. Käsittele kutakin muistoa ja tunnetta niin kauan, kunnes arvioit tunteen voimakkuudeksi 0-2 tai se ei enää vaivaa sinua.

8. Voit käsitellä tunteita ja muistoja sitä mukaa, kun niitä mieleesi tulee. Jossain vaiheessa olisi hyvä käydä läpi kaikki sydämen tason ongelmien 12 kategoriaa. Avuksesi voit tehdä maksuttoman Sydämen tason ongelmien tunnistaja -testin. Tulosta testi tai kopioi se talteen tekstinkäsittelyohjelmaan tai vaikka sähköpostiisi. Käy läpi kaikki 12 kategoriaa vaikkapa yksi päivässä.

9. Tee harjoituksista päivittäinen rutiini elämääsi, puhdista kehoasi ja mieltäsi stressikuormasta ja päästä irti rajoittavista uskomuksistasi!